Mistrzostwa Świata to nie tylko święto fanów piłki nożnej, ale również branży reklamy. Czy zgadniesz ile może kosztować 30 s. czasu antenowego podczas przerwy meczu? Sprawdźmy 🙂

Mundial to świetny czas dla bardzo dużych reklamodawców. Firmy prześcigają się w kreatywności reklamy związanej z tym świętem sportu, bo im bardziej ciekawa reklama tym bardziej zostanie zapamiętana przez odbiorcę. I uwaga, nie o sprzedaż produktu tu chodzi.
Ciekawa reklama może zwiększyć zasięg i rozpoznawalność marki. Dobra reklama budzi emocje w odbiorcy, wywołuje śmiech, wzruszenie, złość, podniecenie, zaskoczenie. Potrafi zainspirować.

Na początku zapytaliśmy, czy potrafisz zgadnąć ile może kosztować jeden spot reklamowy podczas przerwy meczu. TVP opublikowała cennik, gdzie koszt czasu reklamowego zależny jest oczywiście od danego meczu 🙂
Na przykład 30 sekund w trakcie przerwy podczas najbliższego meczu Reprezentacji Polski z drużyną Kolumbii to 395 000 zł netto! Jeśli Reprezentacja Polski wyjdzie z grupy, czas reklamowy oczywiście będzie droższy, nawet do 500 000 zł.
Właściwie cena nie powinna nikogo dziwić, w końcu padają rekordy oglądalności, tak jak ostatnio podczas transmisji meczu Polska-Senegal, w szczytowym momencie oglądalność sięgnęła niemalże 19 mln widzów.
To są oczywiście przykłady z naszego rodzimego podwórka. Przejdźmy teraz do reklamodawców i ich spotów. Sprawdźmy kogo stać na tak drogi czas reklamowy.

Przede wszystkim musimy wspomnieć o amerykańskiej marce Budweiser (nie mylić z czeskim browarem Budweiser Budvar, któremu prawo do nazwy na terenie UE przyznał Trybunał Europejski w Strasburgu). Amerykański koncern rozpoczął największą w historii marki kampanię reklamową związaną z mundialem w Rosji. Działania pod hasłem „Light up the World Cup” prowadzi agencja Anomaly. Musimy wspomnieć, że koncern Budweiser jest już wieloletnim sponsorem i współpracownikiem FIFy, nawet pomimo ostatnich problemów tej pozarządowej organizacji, Budweiser nie wycofał się ze sponsoringu, a jak wiemy FIFA przy organizacji Mistrzostw w Rosji miała nie lada problemy w znalezieniu partnerów i sponsorów.

Głównym elementem kampanii Budweiser’a jest oczywiście spot reklamowy, który być może już mieliście okazję zobaczyć. Jest on emitowany zarówno w telewizji jak i w internecie, w ponad 50 krajach na całym świecie. Firm prezentuje zastęp dronów, których zadaniem jest dostarczanie kibicom na całym świecie butelki z Budweiserem. Drony przemierzają wszystkie kontynenty, państwa, tysiące kilometrów, aby z browaru w St. Louis w stanie Missouri dotrzeć do kibiców na stadionie w Moskwie. Jak dodaje Brian Perkins, wiceprezes ds. marketingu marki Budweiser, rola sponsorów polega na tym, aby uczynić spotkanie na mistrzostwach bardziej świątecznymi, bardziej towarzyskimi.
Budżet kampanii nie został ujawniony. Ciekawe dlaczego ? 😉

Spot marki Budweiser na YouTube.com

Wróćmy na chwilę jeszcze na własne podwórko. Jak wiemy, mundial ma swoich sponsorów, gwiazdy piłki nożnej, a kadry narodowe kolejnych 🙂
Tak więc jednym ze sponsorów naszej polskiej kadry narodowej jest Warka, która postawiła na spot reklamowy, w którym cały kraj jednoczy się by dopingować biało-czerwonych. Wszyscy dobrze znamy „Planetę Warkę” – teraz Planeta Warka jest biało-czerwona. Pod przywództwem trenera Nawałki, kibice ubierają w barwy narodowe, budynki, wieżowce, a nawet szczyty gór. Obecność trenera podnosi spot na atrakcyjności, ponieważ wszyscy szanują osiągnięcia drużyny pod przywództwem nowego trenera i z nadzieją patrzą na kolejne spotkanie naszej Kadry. No cóż… Będziemy trzymać mocno kciuki. W końcu najbliższe spotkanie to dla nas być albo nie być.

Mundialowy spot Warki dostępny na YouTube.com

O czyjej kampanii było jeszcze głośno? Również jednego ze sponsorów mundialu.
Oczywiście chodzi o markę Adidas.
Chociaż tej do udanych raczej zaliczyć nie możemy, wręcz przeciwnie. Wzbudziła bardzo duże oburzenie, na tyle, że minister spraw zagranicznych Litwy podał dalej wpis na twitterze o chorobie na „imperialną nostalgię”, Litewski ambasador w USA nazwał wybór Adidasa „bezguściem” i brakiem szacunku dla niewinnych ofiar ZSRR.
Co takiego zrobił Adidas? Wypuścił serię koszulek i sukienek inspirowaną strojami piłkarskimi ZSRR z 1991 roku. Nie byłoby w tym nic nadzwyczajnego, gdyby nie fakt że projekty mają na piersi symbol komunizmu – sierp i młot. Nowy wzór miał uczcić Mundial w Rosji… no trochę Adidasowi to nie wyszło. Wszyscy o tym na pewno usłyszeli, ale czy taki był cel strategii marketingowej?

Źródło: twitter

Przykładów chyba nam wystarczy. To co, widzimy się w niedziele przed telewizorami? 🙂
My na pewno z ciekawością będziemy przeglądać blok reklamowy w przerwie meczu.

Pozdrawiamy,
Zespół Mont Media