Wiele powstających firm staje przed obliczem ważnego wyzwania. Jak w sposób graficzny przedstawić swoją markę?
Wiadomo oczywiście, że logotyp to jedno z ważniejszych elementów dla każdego biznesu, który w komunikacji przedstawiany jest na każdym elemencie: do kopert firmowych, wizytówek, faktur po internetowe media takie jak strona www czy profile społecznościowe. Logotyp to znak, który Cię wyróżnia i każdy przedsiębiorca chce aby był zaplanowany i wykonany rzetelnie.
Jak się do tego zabrać?
Oczywiście najlepiej oddać to zadanie w ręce profesjonalistów, nie mniej jednak przedsiębiorca powinien wiedzieć skąd się wzięły poszczególne elementy w jego znaku i dlaczego są ważne. Dlaczego coś jest zrobione tak, a nie inaczej i dlaczego akurat te czynniki były brane pod uwagę.
A więc zaczynamy..
Zasada numer 1 – logo nie jest dla Ciebie 🙂
Logotyp jest po to aby nasi klienci/kontrahenci rozpoznawali nas/nasze produkty/usługi na rynku od innych marek. Także jeżeli Tobie podobają się współczesne grafiki zwierząt w liniach połączonych graficznie, ale nijak ma się to do branży, w której prowadzisz działalność – odpuść 🙂 Nie tylko symbol w logotypie, ale również kolorystyka powinna być kojarzona i przypisana do Twojej marki.
Zasada numer 2 – Odejdź od utartych schematów.
Pierwszym działaniem przed rozpoczęciem jakichkolwiek przymiarek do projektu jest oczywiście szeroka analiza rynku i konkurencji. Jakie elementy są kojarzone z daną branżą, jakiego koloru używa konkurencja, jakie hasła się z nią wiążą.
Potem wszystkie znalezione logotypy wrzuć na jedną stronę tablicy i spójrz na nie z perspektywy, jakie barwy widzisz, w kolorach ciepłych czy zimnych? Zapisz swoje wnioski i zrób coś zupełnie odmiennego. Odejdź od utartego schematu, jednocześnie uwzględniając swoje idee, poglądy, misje firmy. To właśnie te trzy czynniki stanowią o tym, kim jesteś na rynku.
Zasada numer 3 – Sygnet nie jest najważniejszy
Bardzo często zdarza się, że Klienci za element konieczny uważają sygnet. Owszem, na rynku jest mnóstwo firm, które rozpoznawalne są po samym jedynie sygnecie. Ale z drugiej strony, znasz markę, której sama typografia jest tak charakterystyczna, że zupełnie inne słowo napisane dokładnie takimi samymi literami od razu przyniosą na myśl zapamiętaną pod charakterystycznym krojem czcionki firmę? Weźmy na przykład Inglot, Zara, Google, Coca-cola, Samsung, czy nawet Gra o Tron. Film ten jest tak kasowy, że sam w sobie stał się marką znaną na całym świecie, a litera O z trzeba cięciami w środku od razu jest kojarzona z serialem.
Zasada numer 4 – Księga znaku
Przy przygotowywaniu logotypu ważne jest stworzenie również księgi znaku. Jest to plik, który opisuje wszelkie zasady i normy używania znaku firmy. Dzięki temu, zapobiegniesz błędom przy użyciu Twojego logotypu przez inne osoby.
Co powinno się koniecznie znaleźć w księdze znaku? Logotyp w wersji pionowej oraz poziomej, a także w wersji kolorowej i monochromatycznej. Należy podać wszystkie kolory wykorzystane w logotypie i jego typografię. W księdze znaku powinien również znaleźć się opis tzw. obszaru bezpiecznego dookoła znaku, aby żaden inny element na materiałach np. reklamowych nie znajdował się zbyt blisko. Warto również umieścić przykłady błędnego użycia i niedozwolonych teł.
Jak zatem wyróżnić się na rynku ale jednocześnie nie stworzyć logotypu, który zupełnie nie kojarzy się z branżą w której działasz? Zdaj się na profesjonalistów i napisz do nas. W naszym biurze parzymy świetną kawę i chętnie posłuchamy o Twoim biznesie 🙂